Annals of Russian Propaganda

Robert Coalson, writing on The Power Vertical, reports on the latest atrocities in the annals of Russian propaganda:

This month’s “The Atlantic” has a little essay of interest by Washington-based journalist Joshua Kucera. He tells of a few encounters he had with a Russian Embassy “official” who offered him a few hundred dollars every now and again to publish stories about “what we are doing in the Russian government.”

And it wasn’t even one of those spooky Deep Throat situations — no 3 a.m. parking garages, no surreptitious notes stuck between the pages of “The New York Times.” All Kucera had to do in order to find out “what we are doing in the Russian government” (and now The Power Vertical readers will also know the secret!) was to check out two websites that, to be honest, I’d never heard of before. Kucera’s Russian friend, whom he calls “Vladimir,” said he’d pay Kucera to take stories off those sites and republish them as his own.

And where do you go to find out what is going on in the Russian government? Here and here. The first is (motto: Where we are, there is peace.), which publishes essays on themes like how the CIA is funding international terrorists and how Georgia is to blame for the war in South Ossetia and Abkhazia this summer. Here’s a taste of the latter:

Besides Georgia performed operations to discredit Abkhazia and South Ossetia. To this end, Georgian raiders made acts of sabotage and terror against the Georgian population in the areas adjacent to the Georgian border (murders and assaults related to robbery). Georgian raiders kidnapped people and tortured them to make them to confess to “committed crimes”. They slipped arms, drugs, radioactive materials and counterfeit money . All these actions were broadly highlighted by the Georgian and international mass media. Thus, Georgia created a criminal enclave image of Abkhazia and South Ossetia that make threat to Georgia, and prepared bulk information to justify its future military aggression.

The other website is, which doesn’t seem to be updated as often as the peacekeepers, but covers many of the same themes — Ukraine, Georgia, various U.S. machinations around the world. Interestingly, in its “personalities” section there is only one personality worth mentioning: Vladimir Putin. What would President Dmitry Medvedev think?

So, there you have it, Vladimir, a plug for your websites with links and all, and it didn’t cost you a ruble. We do it as a public service.

One response to “Annals of Russian Propaganda

  1. To publish article from Russian Peacekeeper site as his own, American journalist would have to significant editing. Their English is quite crappy. The better site, also promoted here is from Ossetian Ministry of Truth. Their English is much better. I wonder how much would they offer to a shameless starving freelancer or simply useful idiot to re-publish their garbage? They must have significant budget – flying Tzkhovrebova around the world to pose in front of the cameras can’t be cheap!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in: Logo

You are commenting using your account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s